1. oldal
- 2.
oldal - 3.
oldal
Valószínűleg nagyban
tart az esküvőtök szervezése, amiről úgy gondolom, hogy a
pelenkázás és a Holdraszállás után a harmadik legnagyobb kihívás
az ember életében. Ezen az oldalon próbálok segítséget nyújtani
nektek ehhez a monumentális és egyben nagyon szép feladathoz.
Összegyűjtöttem, hogy
mi-minden merülhet fel
egy esküvő szervezése folyamán. A listaszerű felsorolásban
próbálok minden olyan esküvői elemet megemlíteni, amiről már
hallottam, vagy amivel már személyesen találkoztam: a vadhibiszkuszos
welcome drinktől kezdve a látványos, de hirtelen telítő csokiszökőkútig.
Természetesen egy esküvőn általában ezeknek az esküvői elemeknek
csak egy részére van szükség. Remélem, hasznosnak találjátok
az esküvőszervezés során, és megnyugtat Titeket, amikor felteszitek
magatoknak a kérdést: "Biztos nem felejtettünk el valamit?"
Időpont
kiválasztása
Talán az első és legfontosabb teendő. A szezon körülbelül
áprilistól szeptemberig tart, de vannak olyanok is, akik téli
esküvőben gondolkoznak. Ha hétvégi esküvőt terveztek, akkor
vegyétek számításba az állami ünnepek miatti szabadnap módosításokat,
előfordulhat, hogy az a szombat, amit kinéztetek időpontnak,
egy munkanap. Szezonon kívüli esküvőnek például előnye, hogy
esetenként a szolgáltatók olcsóbbak. Sok esküvői
fotós
20-30% árengedménnyel dolgozik szezonon kívül. Van olyan esküvői
fotós
is, aki hétköznap olcsóbban vállal munkát, mint hétvégén.
Esküvő
jellegének megtervezése
Fő kérdés a stílus kialakítása, milyen színvilágú legyen,
inkább konzervatív vagy modern, tavaszi vagy őszi hangulatú?
Kérhetitek esküvőszervező segítségét is.
Vendéglista
Családtól, szokástól és stílustól függően számtalan megoldás,
egyedi elképzelés létezik. Arra azért érdemes figyelni, hogy
akiknek mi is ott voltunk az esküvőjén, azokat illik visszahívni.
Gyakran egyes vendégek csak a szertartásra hivatalosak, míg
mások az egész esküvőre meghívást kapnak. Ez sok emberben
kellemetlen érzést kelthet, ezért óvatosan bánjatok a vendégek
kétfelé osztásával.
Költségterv
A meglepetések elkerülése érdekében érdemes összeírni, hogy
mi, pontosan mennyibe fog kerülni, mire mennyi pénzt tudtok
áldozni. Előfordulhat, hogy az anyagiak miatt módosulniuk
kell az elképzeléseknek. Arra figyeljetek a költségterv összeállításánál,
hogy az árak, amiket az egyes szolgáltatóknál találtok, emelkedhetnek,
míg a konkrét foglalás meg nem történik. Emiatt is érdemes
minél előbb az aktuális áron lefoglalni a szolgáltatásokat.
Azt tudom ajánlani, hogy esküvői
fotós
tekintetében ne spóroljatok :) Ha jobban belegondolunk, a
videofelvételek mellett az esküvői fotók azok, amik kézzelfogható,
maradandó, utólag is visszanézhető emlékek maradnak. A legtöbb
szolgáltató általában kér előleget, melynek összege elég széles
skálán mozog. Ugyanígy jár el az esküvő helyszínéül szolgáló
étterem/szálloda is. Általában fix összegű, vagy 10-20 százalékos
előleget kérnek és a maradék összeget az esküvő után kell
kifizetni. Másik eltejedt megoldás, hogy egy-két hónappal
az esküvő előtt a teljes összeg felét elkérik előre.
Esküvő
helyszíne
Egyik legnehezebb kérdés az esküvőszervezés során, szerencsére
már számtalan weblap próbál segítséget nyújtani ebben a témában.
Ilyen például a www.eskuvohelyszin.hu
vagy a www.eskuvoi-helyszin.hu.
Ha kiválasztottátok azokat az éttermeket/szállodákat, amik
szimpatikusak és szóba jöhetnek az esküvőtök helyszínéül,
akkor érdemes összeírni, hogy milyen áron kínálják a szolgáltatásokat.
Például az alábbi szempontok jöhetnek szóba:
- tudnak olyan asztalelrendezést biztosítani, amit szeretnétek?
(körasztalos, U-alakú, stb.)
- welcome drink választék és árak?
- menüket milyen áron és színvonalon biztosítják?
- éjféli vacsora ára és jellege?
- milyen italcsomagok vannak, mik tartoznak az egyes csomagokba?
- röviditalt vihettek-e, ha nem, akkor milyen áron biztosítják?
- szálláslehetőség a vendégsereg részére?
- parkolás hogyan oldható meg?
- a terembérlet mennyibe kerül és hány órától feláras?
- tudnak egyéb szolgáltatásokat biztosítani, pl. székszoknya,
menükártya, dekoráció?
- mennyire segítik az esküvőszervezés folyamatát, érzitek,
hogy törődnek veletek?
- személyzet (esküvői fotós, videós, zenekar) számára, illetve
gyerekeknek milyen kedvezmények vannak?
- összességében milyen kedvezményeket / akciókat tudnak még
adni?
- ha szükséges, tudnak ceremóniatermet biztosítani?
- gyereksarok kialakítására van lehetőség?
Ha összehasonlítottátok a lehetséges helyszíneket, akkor nincs
más hátra, mint személyesen felkeresni a versenyképes jelölteket.
Ekkor dől el igazán, hogy tetszik-e nektek az adott esküvői
helyszín. Sok helyszín nagyon meghatározó színvilággal rendelkezik,
így erősen befolyásolják az esküvői dekorációt. Néhány helyszín
viszont semleges színvilágú (mint például a www.hotelrubin.com),
így kiválóan dekorálható az egyedi elképzeléseknek megfelelően.
Sok esküvő nem étteremben vagy szállodában, hanem kastélyban
vagy egy hajón kerül megrendezésre. Még egy tipp: szabadtérre
tervezett esküvő esetén mindig legyen egy alternatív helyszín,
ahol eső esetén is meg lehet tartani a szertartást (vagy magát
a lakodalmat), és figyeljetek arra, hogy a személyzet időben
elkezdjen átpakolni, ha közeledik a rossz idő.
Szállás
/ parkoló
Egyre gyakoribb szokás a távolról érkező, vidéki vendégeknek
szállást biztosítani. Megfelelő hotel megtalálására is jó
pár weblap optimalizálta magát. Ne felejtsük el ebben az esetben
a parkolási lehetőséget figyelembe venni. Az esküvő előtt
pár héttel érdemes körbetelefonálni a násznépet, és egyeztetni,
hogy kinek van szüksége szállásra. Főleg
a szállás tekintetében lehet jelentős kedvezményeket kialkudni
a szállodáktól. A legtöbb helyen 10000 Ft környékén már kaphatunk
kétágyas szobát.
Dekoráció,
dekoratőr
A dekorációt sokan dekoratőrre bízzák, aminek nagy előnye,
hogy hozzáértő szemek fogják elkészíteni a díszítéseket, és
nem kell az esküvő napján ezzel külön foglalkoznotok. Ha magatok
vagy valamelyik segítőtök díszíti fel a helyszíneket, akkor
az időzítésre kell figyelni, gyakran a dekoráció több időt
vehet igénybe, mint gondolnánk. Dekoráció szemponjából az
alábbiak jöhetnek szóba:
Szertartás helyszíne: a széksort
szokás szalaggal vagy virágokkal díszíteni. Külső helyszín
esetén gyakran van Boldogságkapu, belső helyszín esetén pedig
Baldachinnal lehet feldobni a díszítést. Esetleg felvezető
padlószőnyeg kellhet még, illetve virágdísz a szertartás asztalára.
Lakodalom helyszíne: Szóba jöhet
a mennyezet, falak, oszlopok díszítése is, ám a legfontosabb
a főasztal, asztalok és esetleg a tánctér. A főasztal mögötti
fal szokott hangsúlyt kapni díszítés szemponjából. Itt nagyméretű
függönydíszek, esetleg fényfüggönyök fokozhatják a hangulatot,
vagy egy hatalmas (pl. lufiból készített) szív hívja fel a
figyelmet a pár szerelmére. Az asztalokon futó (gyakran organza),
elegáns szalvéta, névjegykártya, menükártya, köszönetajándék
és az asztal közepén egy jellegzetes díszítés szokott lenni.
Gyakori kellék a lufi is, amit a táncparkettre is szét lehet
szórni. A leglátványosabb díszítőelem pedig a székszoknya
és a masni.
|
Templom:
rendszerint csak a padsorok vannak szalaggal, virággal
díszítve. Egy templomban általában nincs is több díszítésre
szükség.
Autó: sokféle autódísz létezik,
a legáltalánosabb egy virágköltemény a motorháztetőn,
esetleg Just Married felirat. A násznép autóin (antennáin)
pedig fehér selyemszalag jelzi az esküvő tényét. |
|
Esküvői
meghívó
Itt is számtalan weblap ajánlja jobbnál jobb szolgáltatásait,
de ha kellően kreatívak vagytok, és van rá időtök, akkor magatok
is készíthettek meghívót, ami így sokkal személyesebb lesz.
Ekkor külön (akár névre szóló) meghívót tervezhettek a családnak
és a barátoknak is. Akár egy meghívókat készítő cégtől vásároljátok
meg, akár magatok készítitek, az eskuvoimeghivo.lap.hu
rengeteg hasznos linkkel lehet a segítségetekre!
Videó
meghívó
Új divat az esküvői meghívók tekintetében is kihasználni a
digitális technika adta lehetőségeket. Készíthettek egy bemutatkozó/szórakoztató
videofelvételt magatokról, és a neten megoszthatjátok a vendégsereggel.
A youtube-on jó pár videó meghívót
találtok, köztük sok nagyon ötletes és humoros.
Nászajándék
lista
Ez egy olyan téma, amivel sok embernek semmi problémája nincs,
sokan viszont nagyon furcsának tartják. Ezt érdemes figyelembe
venni, lehet, hogy jó pár vendégnek kellemetlen, ha egy listáról
"kell" kiválasztania a nászajándékotokat. Előnye
viszont, hogy azt kaptok majd, amire valóban szükségetek van,
és így biztosan nem fogtok hat evőeszközkészletet és három
kenyérpirítót kapni.
Általános
forgatókönyv
Érdemes a nagy napról pontos forgatókönyvet készíteni. Ennek
egy kivonatát a személyzetnek is oda lehet adni (esküvői
fotós, esküvői videós, vőfély, zenészek, pincérek főnöke),
az események gördülékenysége szempontjából hasznos, ha pontosan
tudja mindenki, mikor mi fog történni. Magát az esküvőszervezés
folyamatát is segíti, ha leírjátok magatoknak a részleteket,
és mindent amire figyelnetek kell majd.
Gyűrűk
Talán a legélvezetesebb esemény egy esküvő szervezése
során a gyűrűvásárlás, ezt biztos nem felejti el
senki :)
Gyűrűpárna
Nagyon elegáns
tud lenni, ha a gyűrűket gyűrűpárnára helyezitek,
és azt viszi a gyűrűvivő kisfiú, vagy egy tanú.
Ára körülbelül 2-3 ezer forinttól 10 ezerig mozog.
|
|
Templomi szertartás
Legfontosabb teendők: templom kiválasztása,
pap felkérése, templom díszítésének megtervezése, esetleg
zenekar felkérése a templomi szertartáshoz. Az egyházi és
a polgári esküvőre minimum 30 nappal a nagy nap előtt be kell
jelentkezni, de ha főszezonban házasodtok, akkor ezt már érdemes
akár fél évvel előtte is megtenni. A bejelentkezésekhez szükségetek
lesz személyi igazolványra, lakcímkártyára és anyakönyvi kivonatra
is.
Polgári szertartás
Rendszerint a városi, kerületi anyakönyvi hivatal a helyszín.
Ha visztek zeneszámokat CD-n, akkor az általatok választott
számokat fogják játszani a ceremónia alatt. Ekkor érdemes
külön számot választanotok az egyes eseményekhez: várakozó,
bevonuló, szertartás közbeni, aláíró, szülőköszöntő, gratuláló
és kivonuló zene. Fontos azt is tisztázni, hogy az anyakönyvi
hivatal milyen kellékeket biztosít: teremdekoráció, virágok,
pezsgő. Sok hivatal vállalja, hogy külön díj ellenében kimennek
helyszínre is, így ha a lakodalom helyszínén szeretnétek megtartani
a szertartást is, akkor általában arra is van lehetőségetek.
Ennek ára nagyon változó, mostanában 80-120 ezer forint közötti
összegekkel lehet találkozni. Ha semmiképp sem jönnek ki az
anyakönyvi hivatalból, akkor még mindig előttetek áll az a
lehetőség, hogy egy hivatásos szertartásvezetőt kértek fel,
aki eljátssza az anyakönyvvezetőt. Ne felejtsétek otthon a
személyi igazolványotokat, azok nélkül nem lesz esküvő! :)
Csokor
és harisnyakötő dobás
A csokordobás egy esküvőn az egyetlen esemény, ami
igazán megosztja a hölgyeket. Van, aki jó bulinak
tartja, van, aki megalázónak, ott állni szingliként,
és egy csokorért nyúlni. Találkoztam olyan menyasszonnyal,
aki kikérte közeli meghívott barátnők véleményét,
hogy legyen-e. Szimbolikáját mindenki ismeri: aki
elkapja az lesz a következő házasulandó.
|
|
Galambröptetés
/ lufieregetés / lepkeeregetés
Egyértelműen stílus kérdése, mindegyik nagyon látványos tud
lenni, a lepkék talán nem élvezik annyira, 20 foknál hidegebb
időben pedig rá sem lehet őket venni semmiféle repkedésre.
A lufik feleresztése egy humánusabb megoldás, és mindemellett
a násznép is kiveszi a részét belőle, hiszen mindenki kap
egy lufit, amit aztán szélnek ereszthet.
Rizs vagy rózsaszirom
szórás
Valakit bízzatok meg a rizs illetve a virágok beszerzésével
és a szétosztásával is. Eredetileg a rózsaszirmokat az oltárhoz
vezető úton szórták a pár elé, a rizst pedig a ceremónia után,
a termékenység szimbólumaként.
Lakodalom forgatókönyv
Egy jó vőfélynek kötelessége ezt pontosan letisztáznia veletek.
Ne hagyjátok, hogy ad-hoc módon történjenek a dolgok, mert
abból kavarodás lesz. A vőfély is, ti is, és a személyzet
(esküvői fotós, videós, zenekar) is tudja a pontos forgatókönyvet:
vacsora, beszédek, gyertyafénykeringő, játékok, tortavágás,
menyasszonytánc, stb.
Menü,
étel-ital
Rendszerint a helyszínt biztosító vállalkozás kínál különböző
esküvői menüket is. Mindenképp javaslok szerződést írni, amiben
akár az italok márkaneveit is fel lehet tűntetni. Nem mindegy,
hogy minőségi vagy noname üdítőt szolgálnak fel az étteremben.
A vendéglátóhelyek apró ügyeskedésekkel nagyon sokat tudnak
spórolni, érdemes határozottnak lenni, és megkövetelni a minőséget.
Itt szeretnék megemlíteni egy esküvői fotózással
kapcsolatos dolgot/trükköt. A lakodalmi képek, különösen a
főasztal fotózása
során nehéz lesz elkerülni, hogy ne lógjanak bele a képbe
hatalmas Coca-colás és egyéb üvegek. A dobozos italokat például
fel lehet szolgálni elegáns kancsókban is, a szénsavas üdítőket
pedig akár kimérve vagy kisebb (nem 2 literes) üvegekben is.
Általában a személyzet tagjait külön asztalnál szokták elhelyezni.
Az étel ital árából gyakran lehet alkudni, és a gyerekeknek
illetve a személyzetnek (fotós, videós, zenekar, vőfély) kedvezményes
áron szokás biztosítani. Az esküvői menük ára nagyon nagy
különbségeket mutat. Kisebb éttermekben néhány ezer forint
/ fő áron is kínálhatnak menüsort, míg elegáns négy csillagos
szállodákban 6-8000 Ft / fő áron kell számolnunk. Ugyanígy
italcsomagokra is jellemző a változatos ár. Egy komoly szállodában
4-5000 Ft-ot is elkérnek személyenként az italcsomagért, ami
a legtöbb esetben a sör, bor, üdítő, ásványvíz és kávé korlátlan
fogyasztását tartalmazza. Néhány helyen ajánlanak olyan italcsomagot
is, ami a rövidital fogyasztást is magában foglalja. Az esküvői
vacsora felszolgálására három megoldás terjedt el: tányérszervíz,
tálszervíz és a büféasztalos felszolgálás.
- Tányérszervíz: ennek
lényege, hogy minden vendég tányérban kapja meg az összes
fogást, tehát mindenkinek egyenként szolgálják fel az ételeket.
Előnye, hogy rendkívül elegáns, hiszen a személyzet mindenkit
egyesével kiszolgál az asztaloknál. Hátránya, hogy korlátozott
az egy tányérra felrakható ételek száma, így kisebb az ételek
változatossága. Másik hátránya, hogy ez a legidőigényesebb
kiszolgálási mód. Egy 80-100 fős esküvőnél akár 2 órát is
számolhattok egy tányérszervízes vacsorára.
- Tálszervíz: ebben
az esetben a felszolgálók ételekkel megrakott tálakat helyeznek
el az asztalokon. Általában kettő-négy személyre jut egy tál.
Ennek a formának az előnye, hogy jóval nagyobb választékot
lehet biztosítani, hiszen a tálakra többféle étel is felrakható.
Az ételek típusa viszont korlátozott, hiszen többféle mártásos
ételt vagy nagyon különbőző húsokat nehezen lehet egy tálon
gusztusosan elhelyezni. Felszolgálási ideje rövidebb, mint
a tányérszervízé. Talán ez a leggyakoribb felszolgálási mód.
- Büféasztalos: ismertebb
nevén svédasztalos felszolgálás. Egyértelmű előnye, hogy rendkívül
változatos menüsort lehet összeállítani, és az ételek típusára
sincs semmilyen megkötés. Egyben a leggyorsabb felszolgálási
mód is, hiszen a vendégek magukat szolgálják ki. Hátránya,
hogy nem annyira elegáns, a vendégeknek fel kell állniuk,
esetleg sorok is kialakulhatnak az asztaloknál. Ha az ételek
minősége sem az igazi, akkor pedig kifejezetten menza jellegűvé
válhat az esküvői vacsora.
A vacsoránál nagyon
fontos az időzítés, lehetőleg pontosan kezdődjön, hiszen az
ételek hamar kihűlnek.
Röviditalok
A legtöbb helyen nyitottak arra, hogy
az ifjú pár hozza a röviditalokat, így ezzel ti gazdálkodhattok.
Ez általában olcsóbb megoldás, mintha azokat is az
étterem számlázná nektek. Egyik barátommal előfordult,
hogy ők vitték az étterembe a röviditalokat, amit
a pincérek aztán egész egyszerűen nem szolgáltak fel.
Nekik nyilván nem volt érdekük, hiszen ezen nem volt
nyereségük, így a bort és a sört szervírozták egész
este, hisz azt ők biztosították, azután tudtak a párnak
számlázni.
Welcome drink
Elegáns és figyelmes a vendégsereget egy pohár pezsgővel
fogadni a lakodalom helyszínén. Ami nekem nagyon tetszett
és merem ajánlani, az a vadhibiszkusz virág a pezsgőspohárban.
Egy 50 fős lagzinál ez kb. 13 ezer forint plusz költséget
jelent ugyan, de rendkívül exkluzívvá tudja tenni
a fogadást. Sok helyen a welcome drinkért külön kell
fizetni, azaz nem tartalmazza az italcsomag. |
|
Asztalok
elhelyezkedése
Már a helyszín kiválasztásánál is érdemes figyelembe venni,
mert nem minden étterem/szálloda tudja vállalni az összes
létező asztalkombinációt, úgymint U alakú, T alakú, fésűs
illetve körasztalos elrendezés. Általában a körasztalos a
leghelyigényesebb (és a legelegánsabb is), ám ezt nagyon kevés
helyen tudják biztosítani. Az esküvői főasztal tekintetében
is több megoldás létezik. Előfordul, hogy csak a pár ül a
főasztalnál, de legtöbbször az örömszülők ülnek a pár két
oldalán. Arra is van példa, hogy nem a szülők, hanem az esküvői
tanúk foglalnak helyet a főasztalnál.
Ültetési
rend
Érdemes alaposan megtervezni. Elvált szülők esetén felmerülhet,
hogy a szülők üljenek egymás mellé. Szerintem ezt nem érdemes
erőltetni, mindenki üljön a jelenlegi párja mellett.
1. oldal
- 2.
oldal - 3.
oldal
|