esküvőszervezés - esküvő szervezése

1. oldal - 2. oldal - 3. oldal


Valószínűleg nagyban tart az esküvőtök szervezése, amiről úgy gondolom, hogy a pelenkázás és a Holdraszállás után a harmadik legnagyobb kihívás az ember életében. Ezen az oldalon próbálok segítséget nyújtani nektek ehhez a monumentális és egyben nagyon szép feladathoz.

Összegyűjtöttem, hogy mi-minden merülhet fel egy esküvő szervezése folyamán. A listaszerű felsorolásban próbálok minden olyan esküvői elemet megemlíteni, amiről már hallottam, vagy amivel már személyesen találkoztam: a vadhibiszkuszos welcome drinktől kezdve a látványos, de hirtelen telítő csokiszökőkútig. Természetesen egy esküvőn általában ezeknek az esküvői elemeknek csak egy részére van szükség. Remélem, hasznosnak találjátok az esküvőszervezés során, és megnyugtat Titeket, amikor felteszitek magatoknak a kérdést: "Biztos nem felejtettünk el valamit?"


Időpont kiválasztása
Talán az első és legfontosabb teendő. A szezon körülbelül áprilistól szeptemberig tart, de vannak olyanok is, akik téli esküvőben gondolkoznak. Ha hétvégi esküvőt terveztek, akkor vegyétek számításba az állami ünnepek miatti szabadnap módosításokat, előfordulhat, hogy az a szombat, amit kinéztetek időpontnak, egy munkanap. Szezonon kívüli esküvőnek például előnye, hogy esetenként a szolgáltatók olcsóbbak. Sok esküvői fotós 20-30% árengedménnyel dolgozik szezonon kívül. Van olyan esküvői fotós is, aki hétköznap olcsóbban vállal munkát, mint hétvégén.

Esküvő jellegének megtervezése
Fő kérdés a stílus kialakítása, milyen színvilágú legyen, inkább konzervatív vagy modern, tavaszi vagy őszi hangulatú? Kérhetitek esküvőszervező segítségét is.

Vendéglista
Családtól, szokástól és stílustól függően számtalan megoldás, egyedi elképzelés létezik. Arra azért érdemes figyelni, hogy akiknek mi is ott voltunk az esküvőjén, azokat illik visszahívni. Gyakran egyes vendégek csak a szertartásra hivatalosak, míg mások az egész esküvőre meghívást kapnak. Ez sok emberben kellemetlen érzést kelthet, ezért óvatosan bánjatok a vendégek kétfelé osztásával.

Költségterv
A meglepetések elkerülése érdekében érdemes összeírni, hogy mi, pontosan mennyibe fog kerülni, mire mennyi pénzt tudtok áldozni. Előfordulhat, hogy az anyagiak miatt módosulniuk kell az elképzeléseknek. Arra figyeljetek a költségterv összeállításánál, hogy az árak, amiket az egyes szolgáltatóknál találtok, emelkedhetnek, míg a konkrét foglalás meg nem történik. Emiatt is érdemes minél előbb az aktuális áron lefoglalni a szolgáltatásokat. Azt tudom ajánlani, hogy esküvői fotós tekintetében ne spóroljatok :) Ha jobban belegondolunk, a videofelvételek mellett az esküvői fotók azok, amik kézzelfogható, maradandó, utólag is visszanézhető emlékek maradnak. A legtöbb szolgáltató általában kér előleget, melynek összege elég széles skálán mozog. Ugyanígy jár el az esküvő helyszínéül szolgáló étterem/szálloda is. Általában fix összegű, vagy 10-20 százalékos előleget kérnek és a maradék összeget az esküvő után kell kifizetni. Másik eltejedt megoldás, hogy egy-két hónappal az esküvő előtt a teljes összeg felét elkérik előre.

Esküvő helyszíne
Egyik legnehezebb kérdés az esküvőszervezés során, szerencsére már számtalan weblap próbál segítséget nyújtani ebben a témában. Ilyen például a www.eskuvohelyszin.hu vagy a www.eskuvoi-helyszin.hu. Ha kiválasztottátok azokat az éttermeket/szállodákat, amik szimpatikusak és szóba jöhetnek az esküvőtök helyszínéül, akkor érdemes összeírni, hogy milyen áron kínálják a szolgáltatásokat. Például az alábbi szempontok jöhetnek szóba:
- tudnak olyan asztalelrendezést biztosítani, amit szeretnétek? (körasztalos, U-alakú, stb.)
- welcome drink választék és árak?
- menüket milyen áron és színvonalon biztosítják?
- éjféli vacsora ára és jellege?
- milyen italcsomagok vannak, mik tartoznak az egyes csomagokba?

- röviditalt vihettek-e, ha nem, akkor milyen áron biztosítják?
- szálláslehetőség a vendégsereg részére?
- parkolás hogyan oldható meg?
- a terembérlet mennyibe kerül és hány órától feláras?
- tudnak egyéb szolgáltatásokat biztosítani, pl. székszoknya, menükártya, dekoráció?
- mennyire segítik az esküvőszervezés folyamatát, érzitek, hogy törődnek veletek?
- személyzet (esküvői fotós, videós, zenekar) számára, illetve gyerekeknek milyen kedvezmények vannak?
- összességében milyen kedvezményeket / akciókat tudnak még adni?
- ha szükséges, tudnak ceremóniatermet biztosítani?
- gyereksarok kialakítására van lehetőség?

Ha összehasonlítottátok a lehetséges helyszíneket, akkor nincs más hátra, mint személyesen felkeresni a versenyképes jelölteket. Ekkor dől el igazán, hogy tetszik-e nektek az adott esküvői helyszín. Sok helyszín nagyon meghatározó színvilággal rendelkezik, így erősen befolyásolják az esküvői dekorációt. Néhány helyszín viszont semleges színvilágú (mint például a www.hotelrubin.com), így kiválóan dekorálható az egyedi elképzeléseknek megfelelően. Sok esküvő nem étteremben vagy szállodában, hanem kastélyban vagy egy hajón kerül megrendezésre. Még egy tipp: szabadtérre tervezett esküvő esetén mindig legyen egy alternatív helyszín, ahol eső esetén is meg lehet tartani a szertartást (vagy magát a lakodalmat), és figyeljetek arra, hogy a személyzet időben elkezdjen átpakolni, ha közeledik a rossz idő.

Szállás / parkoló
Egyre gyakoribb szokás a távolról érkező, vidéki vendégeknek szállást biztosítani. Megfelelő hotel megtalálására is jó pár weblap optimalizálta magát. Ne felejtsük el ebben az esetben a parkolási lehetőséget figyelembe venni. Az esküvő előtt pár héttel érdemes körbetelefonálni a násznépet, és egyeztetni, hogy kinek van szüksége szállásra.
Főleg a szállás tekintetében lehet jelentős kedvezményeket kialkudni a szállodáktól. A legtöbb helyen 10000 Ft környékén már kaphatunk kétágyas szobát.

Dekoráció, dekoratőr
A dekorációt sokan dekoratőrre bízzák, aminek nagy előnye, hogy hozzáértő szemek fogják elkészíteni a díszítéseket, és nem kell az esküvő napján ezzel külön foglalkoznotok. Ha magatok vagy valamelyik segítőtök díszíti fel a helyszíneket, akkor az időzítésre kell figyelni, gyakran a dekoráció több időt vehet igénybe, mint gondolnánk. Dekoráció szemponjából az alábbiak jöhetnek szóba:
Szertartás helyszíne: a széksort szokás szalaggal vagy virágokkal díszíteni. Külső helyszín esetén gyakran van Boldogságkapu, belső helyszín esetén pedig Baldachinnal lehet feldobni a díszítést. Esetleg felvezető padlószőnyeg kellhet még, illetve virágdísz a szertartás asztalára.
Lakodalom helyszíne: Szóba jöhet a mennyezet, falak, oszlopok díszítése is, ám a legfontosabb a főasztal, asztalok és esetleg a tánctér. A főasztal mögötti fal szokott hangsúlyt kapni díszítés szemponjából. Itt nagyméretű függönydíszek, esetleg fényfüggönyök fokozhatják a hangulatot, vagy egy hatalmas (pl. lufiból készített) szív hívja fel a figyelmet a pár szerelmére. Az asztalokon futó (gyakran organza), elegáns szalvéta, névjegykártya, menükártya, köszönetajándék és az asztal közepén egy jellegzetes díszítés szokott lenni. Gyakori kellék a lufi is, amit a táncparkettre is szét lehet szórni. A leglátványosabb díszítőelem pedig a székszoknya és a masni.

esküvői székszoknya
Templom: rendszerint csak a padsorok vannak szalaggal, virággal díszítve. Egy templomban általában nincs is több díszítésre szükség.
Autó: sokféle autódísz létezik, a legáltalánosabb egy virágköltemény a motorháztetőn, esetleg Just Married felirat. A násznép autóin (antennáin) pedig fehér selyemszalag jelzi az esküvő tényét.
esküvői dekoráció

Esküvői meghívó
Itt is számtalan weblap ajánlja jobbnál jobb szolgáltatásait, de ha kellően kreatívak vagytok, és van rá időtök, akkor magatok is készíthettek meghívót, ami így sokkal személyesebb lesz. Ekkor külön (akár névre szóló) meghívót tervezhettek a családnak és a barátoknak is. Akár egy meghívókat készítő cégtől vásároljátok meg, akár magatok készítitek, az eskuvoimeghivo.lap.hu rengeteg hasznos linkkel lehet a segítségetekre!

Videó meghívó
Új divat az esküvői meghívók tekintetében is kihasználni a digitális technika adta lehetőségeket. Készíthettek egy bemutatkozó/szórakoztató videofelvételt magatokról, és a neten megoszthatjátok a vendégsereggel. A youtube-on jó pár videó meghívót találtok, köztük sok nagyon ötletes és humoros.

Nászajándék lista
Ez egy olyan téma, amivel sok embernek semmi problémája nincs, sokan viszont nagyon furcsának tartják. Ezt érdemes figyelembe venni, lehet, hogy jó pár vendégnek kellemetlen, ha egy listáról "kell" kiválasztania a nászajándékotokat. Előnye viszont, hogy azt kaptok majd, amire valóban szükségetek van, és így biztosan nem fogtok hat evőeszközkészletet és három kenyérpirítót kapni.

Általános forgatókönyv
Érdemes a nagy napról pontos forgatókönyvet készíteni. Ennek egy kivonatát a személyzetnek is oda lehet adni (esküvői fotós, esküvői videós, vőfély, zenészek, pincérek főnöke), az események gördülékenysége szempontjából hasznos, ha pontosan tudja mindenki, mikor mi fog történni. Magát az esküvőszervezés folyamatát is segíti, ha leírjátok magatoknak a részleteket, és mindent amire figyelnetek kell majd.

Gyűrűk
Talán a legélvezetesebb esemény egy esküvő szervezése során a gyűrűvásárlás, ezt biztos nem felejti el senki :)

Gyűrűpárna
Nagyon elegáns tud lenni, ha a gyűrűket gyűrűpárnára helyezitek, és azt viszi a gyűrűvivő kisfiú, vagy egy tanú. Ára körülbelül 2-3 ezer forinttól 10 ezerig mozog.

gyűrű - gyűrűpárna

Templomi szertartás
Legfontosabb teendők: templom kiválasztása, pap felkérése, templom díszítésének megtervezése, esetleg zenekar felkérése a templomi szertartáshoz. Az egyházi és a polgári esküvőre minimum 30 nappal a nagy nap előtt be kell jelentkezni, de ha főszezonban házasodtok, akkor ezt már érdemes akár fél évvel előtte is megtenni. A bejelentkezésekhez szükségetek lesz személyi igazolványra, lakcímkártyára és anyakönyvi kivonatra is.

Polgári szertartás
Rendszerint a városi, kerületi anyakönyvi hivatal a helyszín. Ha visztek zeneszámokat CD-n, akkor az általatok választott számokat fogják játszani a ceremónia alatt. Ekkor érdemes külön számot választanotok az egyes eseményekhez: várakozó, bevonuló, szertartás közbeni, aláíró, szülőköszöntő, gratuláló és kivonuló zene. Fontos azt is tisztázni, hogy az anyakönyvi hivatal milyen kellékeket biztosít: teremdekoráció, virágok, pezsgő. Sok hivatal vállalja, hogy külön díj ellenében kimennek helyszínre is, így ha a lakodalom helyszínén szeretnétek megtartani a szertartást is, akkor általában arra is van lehetőségetek. Ennek ára nagyon változó, mostanában 80-120 ezer forint közötti összegekkel lehet találkozni. Ha semmiképp sem jönnek ki az anyakönyvi hivatalból, akkor még mindig előttetek áll az a lehetőség, hogy egy hivatásos szertartásvezetőt kértek fel, aki eljátssza az anyakönyvvezetőt. Ne felejtsétek otthon a személyi igazolványotokat, azok nélkül nem lesz esküvő! :)

Csokor és harisnyakötő dobás
A csokordobás egy esküvőn az egyetlen esemény, ami igazán megosztja a hölgyeket. Van, aki jó bulinak tartja, van, aki megalázónak, ott állni szingliként, és egy csokorért nyúlni. Találkoztam olyan menyasszonnyal, aki kikérte közeli meghívott barátnők véleményét, hogy legyen-e. Szimbolikáját mindenki ismeri: aki elkapja az lesz a következő házasulandó.

harisnyakötő dobás

esküvői csokor dobása

Galambröptetés / lufieregetés / lepkeeregetés
Egyértelműen stílus kérdése, mindegyik nagyon látványos tud lenni, a lepkék talán nem élvezik annyira, 20 foknál hidegebb időben pedig rá sem lehet őket venni semmiféle repkedésre. A lufik feleresztése egy humánusabb megoldás, és mindemellett a násznép is kiveszi a részét belőle, hiszen mindenki kap egy lufit, amit aztán szélnek ereszthet.

Rizs vagy rózsaszirom szórás
Valakit bízzatok meg a rizs illetve a virágok beszerzésével és a szétosztásával is. Eredetileg a rózsaszirmokat az oltárhoz vezető úton szórták a pár elé, a rizst pedig a ceremónia után, a termékenység szimbólumaként.

esküvői fotós
esküvői fotós
esküvői fotós

Lakodalom forgatókönyv
Egy jó vőfélynek kötelessége ezt pontosan letisztáznia veletek. Ne hagyjátok, hogy ad-hoc módon történjenek a dolgok, mert abból kavarodás lesz. A vőfély is, ti is, és a személyzet (esküvői fotós, videós, zenekar) is tudja a pontos forgatókönyvet: vacsora, beszédek, gyertyafénykeringő, játékok, tortavágás, menyasszonytánc, stb.

 

Menü, étel-ital
Rendszerint a helyszínt biztosító vállalkozás kínál különböző esküvői menüket is. Mindenképp javaslok szerződést írni, amiben akár az italok márkaneveit is fel lehet tűntetni. Nem mindegy, hogy minőségi vagy noname üdítőt szolgálnak fel az étteremben. A vendéglátóhelyek apró ügyeskedésekkel nagyon sokat tudnak spórolni, érdemes határozottnak lenni, és megkövetelni a minőséget. Itt szeretnék megemlíteni egy esküvői fotózással kapcsolatos dolgot/trükköt. A lakodalmi képek, különösen a főasztal fotózása során nehéz lesz elkerülni, hogy ne lógjanak bele a képbe hatalmas Coca-colás és egyéb üvegek. A dobozos italokat például fel lehet szolgálni elegáns kancsókban is, a szénsavas üdítőket pedig akár kimérve vagy kisebb (nem 2 literes) üvegekben is. Általában a személyzet tagjait külön asztalnál szokták elhelyezni. Az étel ital árából gyakran lehet alkudni, és a gyerekeknek illetve a személyzetnek (fotós, videós, zenekar, vőfély) kedvezményes áron szokás biztosítani. Az esküvői menük ára nagyon nagy különbségeket mutat. Kisebb éttermekben néhány ezer forint / fő áron is kínálhatnak menüsort, míg elegáns négy csillagos szállodákban 6-8000 Ft / fő áron kell számolnunk. Ugyanígy italcsomagokra is jellemző a változatos ár. Egy komoly szállodában 4-5000 Ft-ot is elkérnek személyenként az italcsomagért, ami a legtöbb esetben a sör, bor, üdítő, ásványvíz és kávé korlátlan fogyasztását tartalmazza. Néhány helyen ajánlanak olyan italcsomagot is, ami a rövidital fogyasztást is magában foglalja. Az esküvői vacsora felszolgálására három megoldás terjedt el: tányérszervíz, tálszervíz és a büféasztalos felszolgálás.

- Tányérszervíz: ennek lényege, hogy minden vendég tányérban kapja meg az összes fogást, tehát mindenkinek egyenként szolgálják fel az ételeket. Előnye, hogy rendkívül elegáns, hiszen a személyzet mindenkit egyesével kiszolgál az asztaloknál. Hátránya, hogy korlátozott az egy tányérra felrakható ételek száma, így kisebb az ételek változatossága. Másik hátránya, hogy ez a legidőigényesebb kiszolgálási mód. Egy 80-100 fős esküvőnél akár 2 órát is számolhattok egy tányérszervízes vacsorára.

- Tálszervíz: ebben az esetben a felszolgálók ételekkel megrakott tálakat helyeznek el az asztalokon. Általában kettő-négy személyre jut egy tál. Ennek a formának az előnye, hogy jóval nagyobb választékot lehet biztosítani, hiszen a tálakra többféle étel is felrakható. Az ételek típusa viszont korlátozott, hiszen többféle mártásos ételt vagy nagyon különbőző húsokat nehezen lehet egy tálon gusztusosan elhelyezni. Felszolgálási ideje rövidebb, mint a tányérszervízé. Talán ez a leggyakoribb felszolgálási mód.

- Büféasztalos: ismertebb nevén svédasztalos felszolgálás. Egyértelmű előnye, hogy rendkívül változatos menüsort lehet összeállítani, és az ételek típusára sincs semmilyen megkötés. Egyben a leggyorsabb felszolgálási mód is, hiszen a vendégek magukat szolgálják ki. Hátránya, hogy nem annyira elegáns, a vendégeknek fel kell állniuk, esetleg sorok is kialakulhatnak az asztaloknál. Ha az ételek minősége sem az igazi, akkor pedig kifejezetten menza jellegűvé válhat az esküvői vacsora.

A vacsoránál nagyon fontos az időzítés, lehetőleg pontosan kezdődjön, hiszen az ételek hamar kihűlnek.

Röviditalok
A legtöbb helyen nyitottak arra, hogy az ifjú pár hozza a röviditalokat, így ezzel ti gazdálkodhattok. Ez általában olcsóbb megoldás, mintha azokat is az étterem számlázná nektek. Egyik barátommal előfordult, hogy ők vitték az étterembe a röviditalokat, amit a pincérek aztán egész egyszerűen nem szolgáltak fel. Nekik nyilván nem volt érdekük, hiszen ezen nem volt nyereségük, így a bort és a sört szervírozták egész este, hisz azt ők biztosították, azután tudtak a párnak számlázni.

Welcome drink
Elegáns és figyelmes a vendégsereget egy pohár pezsgővel fogadni a lakodalom helyszínén. Ami nekem nagyon tetszett és merem ajánlani, az a vadhibiszkusz virág a pezsgőspohárban. Egy 50 fős lagzinál ez kb. 13 ezer forint plusz költséget jelent ugyan, de rendkívül exkluzívvá tudja tenni a fogadást. Sok helyen a welcome drinkért külön kell fizetni, azaz nem tartalmazza az italcsomag.

esküvői welcome drink

Asztalok elhelyezkedése
Már a helyszín kiválasztásánál is érdemes figyelembe venni, mert nem minden étterem/szálloda tudja vállalni az összes létező asztalkombinációt, úgymint U alakú, T alakú, fésűs illetve körasztalos elrendezés. Általában a körasztalos a leghelyigényesebb (és a legelegánsabb is), ám ezt nagyon kevés helyen tudják biztosítani. Az esküvői főasztal tekintetében is több megoldás létezik. Előfordul, hogy csak a pár ül a főasztalnál, de legtöbbször az örömszülők ülnek a pár két oldalán. Arra is van példa, hogy nem a szülők, hanem az esküvői tanúk foglalnak helyet a főasztalnál.

Ültetési rend
Érdemes alaposan megtervezni. Elvált szülők esetén felmerülhet, hogy a szülők üljenek egymás mellé. Szerintem ezt nem érdemes erőltetni, mindenki üljön a jelenlegi párja mellett.

 

1. oldal - 2. oldal - 3. oldal